fredag den 24. februar 2017

Vi kæmper med det og det går også fremad ....


Det handler om de her - Rådyrene :-) Det er Flora's store kærlighed. Hun jagter faktisk alt ikke kun rådyr også ugler, musvåger, duer og vores agerhøns, men også alt andet der flyver lavt.

Så jeg har virkelig arbejdet med at få hende til at forstå at det er no go ! Hun er nu begyndt at reagerer når jeg fløjter hende retur. Men det har krævet en del løbeture og et par samtaler under 4 øjne, og det tager Flora (ja jeg fristes til at sige desværre) i stiv pote. Jagten har nemlig rigtig høj værdi for hende.
Det er nogen tid siden jeg har mødt en labrador der jager så egenrådigt, så jeg har valgt at arbejde med dette en hel del.
Det betyder at Flora nu respekterer at hun ikke må løbe efter råvildtet - hvis jeg holder øje med hende, så jeg har konstant et øje på hende. Hun kommer når jeg fløjter hende retur, men gør jeg det ikke vender hun ikke af sig selv. Men hun kan stoppes i at jagte nu - hvis hun tages i det :-) Det er faktisk vildt store fremskridt på få dage. Som billedet her viser så er dyrene ikke utrygge ved hende længere - men hun er stadig optaget af dem - men jagter ikke hoved kulds.
Begge tæver går rigtig fint i snor nu - de trækker ikke i snoren når jeg går med dem enkelt vis. Jeg har stadig en udfordring på Nora når jeg har dem begge med - så vil hun bare gå forrest :-) 

Begge tæver har lært at være i hundegård nogle timer om dagen. Dels fordi de begyndte at rydde op på vores borde - om formiddagen når jeg havde hold træning, så der er de nu i hundegård og faktisk i hver sin hundegård, men sammen med en af mine hunde.

Jeg tror på at specielt Nora, har godt af at tilbringe lidt tid væk fra Flora. Nora er en ægte lille søster der hænger i skørterne af sin store søster og hun kunne godt trænge til at lærer at være lidt selv og at verden ikke braser sammen af den grund.

Så egentlig syntes jeg at jeg har nået meget med de to piger - men på den anden side ved jeg at en uge er alt for kort tid til at rette særligt meget - så det kræver en god indsats fra Rikke at vedligeholde og specielt at få forklaret Flora at der gælder samme regler på jagten der hjemme som på min mark :-)

Pigerne har altså også hygget sig rigtig meget. De har haft lange lufte ture med min flok, hvor de har leget og tumlet. Så det har ikke KUN været en træningslejr - de har også haft fri og nydt dagene :-)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar