mandag den 20. februar 2017

Træning af de søde brune...

I denne uge, har jeg to meget skønne brune tæver i træning. De er kuldsøskende og knap et år gamle. Jeg skal styrke deres hjemkald - så de kan kaldes hjem i alle situationer, derud over skal der arbejdes med lineføring og fri ved fod. Rikke der ejer de to fine piger, har fået lidt ene timer hos mig i efteråret, så hundene kan rigtig meget.

Jeg har dog valgt at gøre balje øvelsen færdig, hvis jeg kan nå det på denne uge. Dels fordi jeg ved denne øvelse styrker positionen ved fod, i lineføring og fri ved fod. Men også fordi det er en skøn trænings øvelse, som pigerne kender og derfor let kan lave med mig, så vi har en øvelse vi altid kan få til at lykkes.

Nora som I ser på denne video har ikke nogen hale, den er amputeret efter et trafik uheld. Blot til info hvis I syntes der mangler noget så er det helt korrekt :-) Nora er virkelig kvik og har kun arbejdet på baljen med mig 2 seancer søndag og video her er fra i dag mandag - hvor vi kørte 3 seance og hun er næsten inde og røre mit ben - så sejt.


Nora træner jeg også "Bliv" og "Hjemkald" med. Hun er meget sød til at komme når jeg kalder og hun er dygtig til at komme også med distraktion på. Begge tæver har til en start fået en bold til belønning, når de kom i høj fart hjem til mig, når jeg kaldte. Nora er nu skridtet videre - hun skal komme ind og sætte sig foran mig, det er ikke helt på plads endnu, men næsten og hun er SÅ dygtig og prøver at gøre sig meget umage. Beklager at videoen er lidt mørk, men vejret er regnfuldt og træls øv øv !



Flora som ses på videoen herunder, er en virkelig skøn tæve med masser af power. Hun vil rigtig gerne gå på jagt, faktisk lidt for gerne. Jeg har allerede været ude og løbe efter hende to gange - fordi rådyrene frister hende på marken, men allerede idag blev det bedre. Jeg træner primært impuls kontrol og hjemkald med Flora, så jeg ved ikke om jeg når at få hendes lineføring og fri ved fod på plads - for jeg prioriterer det andet lidt højere, da jeg syntes vi skal bryde hendes mønster med at løbe efter vildtet.

Video herunder er fra min første træning søndag med Flora - jeg træner kun "styrk hjemkaldet" og sørger for at hun har det sjovt når jeg kalder hende til mig. Men jeg slutter også med at lærer hende at blive passiv, efter at have været i det høje lyserøde felt med sjov og ballade.



Flora er hurtig til at lærer. Det betyder også at hun er rigtig hurtig i sit hoved, til at opfatte alt muligt andet. Så hun behøver ikke at se rådyrene - det er nok at hun får fært af dem. Da jeg havde løbet efter hende i dag og hentet hende ude på marken, var hun faktisk lidt flov. Igår syntes hun det var helt ok at jeg løb ud til hende, også selv om jeg brokkede mig højlydt, men idag var hun lidt flov :-)

Så da hun anden gang satte næsen i jorden og tempoet gik i vejret, trak jeg trumf kortet. Jeg satsede hele butikken og fløjtede det signal som jeg har øvet siden igår - altså øvet i alt for kort tid. MEN ved I hvad - hun snorrede øjeblikkelig rundt og kom susende - så jeg roste hende og kastede og trak bold i flere minutter og så var der også lækker bidder. Det var stort at hun reagerede så fint.

Jeg er ikke sikker på at jeg ville have valgt denne løsning hvis hun havde set dyrene - men jeg vidste at hun gik på en gammel fært, så jeg håbede at fristelsen var knap så stor. Jeg var heldig og det har man også lov at være, ellers må man trække i løbeskoene igen og spurte :-)

Der kommer flere videoer og historier om træningen med Nora og Flora :-)






Ingen kommentarer:

Send en kommentar