lørdag den 24. juni 2017

Kan du huske da du var ny.....

Sikke en overskrift.... :-) Den kan betyde meget, tolkes på mange måder, så jeg må hellere uddybe bare lidt.

Måske er du helt ny hundeejer, helt ny hundefører - du står med din lille retriever hvalp eller unghund og syntes at det er en svær tid med alt det nye. Nye udtryk, nye måder at tænke på, ny måde at se naturen på, ny måde at se andre på, særligt dem med hund, nyt udstyr, nyt tøj, nye samtale emner ved middagsbordet, ny måde at bruge penge og fritid på. Du er endnu ikke smittet med bacillen :-)

Måske er du gammel i gårde og går med din 5. eller 9. hund, du forstår alle udtrykkene, du ser ikke længere naturen, men istedet mulighederne for en god markering eller dirigering, du ser alle de andre og opfatter dem som venner og konkurrenter, du har ikke så meget udstyr men det rigtige udstyr, du har også det rigtige tøj, som virker for dig, du har lange samtaler både ved middagsbordet og med hundevennerne, du bruger alt din fritid og spare penge på din hobby - at gå med hund. Du ER smittet med bacillen :-)

Den tovlige hunde-bacille 😍

Jeg er smittet med bacillen. Jeg elsker at træne hund, jeg elsker at gå på prøve og jeg elsker at være hundeejer. Jeg er heldig... Rigtig heldig for jeg har også det der "hund" som mit job. Jeg træner hunde og jeg opdrætter hunde.

Heldig fordi jeg ikke bliver fastlåst i en ramme. Jeg er hele tiden omgivet af nye hundeejere, der minder mig om at udtryk som markering, søg, dirigering, signaler osv. ikke er så lige til for alle, ikke er noget indforstået snak. Nej det er nyt for rigtig mange, af mine kursister.

Mine dygtige kursister er super søde til at minde mig om, at jeg er en gammel elefant. Jeg bliver hurtigt og præcist mindet om det, når jeg slynger ord ud som de måbende modtager, for hurtigt at spørger om disse ord, også findes i en dansk forståelig udgave :-)

Jeg er medlem i både RJK og DRK. To efterhånden gamle og veletablerede klubber. Jeg nyder at gå på prøve i begge klubber. Jeg fortæller mine kursister at de skal være medlem og helst af begge klubber - men medlem skal de være. De skal ud på prøverne - de skal ud og mærke pulsen og glæden ved et godt 20 tal eller en bestået/udmærkelse og også smerten ved et 0/ikke bestået.

Det er glæden og jublen over de gode resultater, der gør at vi rejser os ved det træ vi faldt ved og træner videre. Det er den glæde jeg forsøger at ind printe mine kursister, jeg forsøger at smitte dem med bacillen, den samme glæde som jeg har hver dag, når jeg går ud med mine hunde.

Ind imellem lægger jeg også skulder til, når oplevelsen er barsk. Når en prøvetilrettelægger har glemt, at klubbens prøver er for alle medlemmerne. Ikke kun eliten, også dem med en helt almindelig retriever, som måske ovenikøbet af en anden type end den gængse markprøve model.

Når prøven er lavet så svær, at de måtte køre hjem efter 3 poster, uden at have fået en dummy hjem. Det er svært. Svært fordi man har trænet længe, brugt tid på at køre langt og penge i prøve gebyr. Der lægger jeg skulder og øre til, lytter og bearbejder - så vi atter er klar til at gå på prøve igen.

Jeg er selv, altid ærlig og giver feed back, på både det gode og det dårlige, når jeg er på prøve. Husker at give feedback til dommere og prøveledere, husker at takke kaster og udlægger inden jeg forlader en post. Ikke alle er lige gode til at modtage kritikken, men rosen går altid rent ind. Vi har alle brug for ros. Vi har alle brug for at få feed back, også den negative. Ellers risikerer vi at blive i vores egen ramme, der hvor vi ser verden mest rigtig.

Vinderklassen i DRK og RJK prøverne, er modsat begynder og åbenklasse, blevet mere underholdning af hundeførerne, hvor det jagt realistiske er afløst af mere konkurrence betonede opgaver. Det er rene konkurrence klasser, for at underholde os, der dyrker denne skønne sport. Underholdning af hundeejere, der har jagtprøver som hobby. Konkurrencer kan vi også kalde det - men flere og flere ynder at kalde prøverne for underholdning og det er nok også mere rigtigt 😉

Begynderklassen og åbenklassen er de jagtrealistiske klasser. Det er kvalitetsbedømmelse af hundene. Her bedømmes i begynderklassen talentet som jagthund, ikke den færdig dresserede jagthund, så her er der plads til fejl og mangler. I åbenklassen er det den færdig dresserede jagthund, der er til bedømmelse. Her er der ikke plads til fejl og mangler - der skal tingene være i orden, for at opnå den eftertragtede 1.præmie.

Jeg har altid rost DRK for at have et kanon flot prøve system. Et system, der i modsætning til vores omkring liggende naboer, er imødekommende, for den nye retriever ejer. Vi har 2 overkommelige prøver for den nye retriever ejer. Brugsprøven og Begynderklasse prøven.

Det er på disse prøver, at de første spæde skridt tages til et langt og sundt klub liv. Det er her vores nye medlemmer møder klubben. Det er her konkurrence lysten og lysten til at være en aktiv del af vores klub, stille og roligt bygges op.

I flere af vores nabo lande er både begynder- og åbenklasserne meget sværere og mere omfattende end i Danmark. Det ses også på antallet af hunde, der kommer til start i begynderklasserne. Det er ganske enkelt for svært, at overskue at træne til disse prøver. Klubberne døjer med frivillige for der er ikke en naturlig tilgang, af nye medlemmer der smittes af bacillen.

Jeg syntes det er vigtigt at vi holder fast i at vi har nogle overkommelige prøver, der forholdsvis let kan trænes til. Hvor opgaverne i prøve sammenhæng vurderes nøje, så alle kan deltage og føle sig velkommen. At man kan læse et reglementet og have en fornemmelse af, hvad der forventes af en i den pågældende klasse, så man ikke møder uforberedt.

I DRK har vi et super fint system - vi kan langsomt og sikkert få nye medlemmer igang. Regionerne er super dygtige til at lave en masse lobby arbejde, der forbereder nye medlemmer på både frivilligt arbejde i regionen og på konkurrencelivet på prøverne.

Jeg syntes det er skønt at RJK har lavet den nye unghundeprøve i år. Dog syntes jeg at den skal være officiel. Ellers giver den ikke mening i min verden. Selve prøven er så fin, at den burde være officiel.

Begge klubber har reglementer der beskriver prøverne. I både RJK og DRK regi findes et Markprøve reglement og et WT reglement.

I RJK er markprøve reglementet udelukkende omfattende A-prøver, idet klubben ikke har koldt vildts prøver. Så en markprøve i RJK er en jagt hvor der fælles levende fugl for hundene. Øvrige prøver i RJK er Apporteringsprøver og Workingtest. Reglerne er rigtig godt beskrevet. Der er en grundig beskrivelse, med angivelse af prøve vejledning, prøvens form og indhold, karaktergivning og bedømmelse. Jeg har aldrig været itvivl om opgaverne da jeg startede på prøve for 2 år siden. Alt var let at læse sig til, så jeg mødte velforberedt.

På B-prøverne i DRK er der påskrevet afstande i de enkelte klasser, hvor det er vildt med god fært for hundene. Det er let for de nye at læse sig til hvilke forventninger der er, til løsning af opgaverne. Dommerne skal bedømme hunden og førerens arbejde, dommeren skal være vejledende og imødekommende. Det er en god og konkret beskrivelse, som alle nye forstår.

På WT'erne er der ikke angivet afstande i de enkelte klasser i DRK regi. Der er det op til prøvetilrettelæggerens sunde fornuft, at læne sig op af de gængse afstande i de enkelte klasser. For nye medlemmer er det umuligt at læse sig til, hvad der kan være af opgaver på en WT og hvad der forventes i de enkelte klasser. Det syntes jeg godt kunne gøres bedre. Lidt for meget er for indstuderet, for os der har været med længe og lidt for meget er overladt til prøvelederens sunde fornuft.

Tilbage til overskriften for dette blog indlæg....... 
Hvis vi skal kunne byde de nye velkommen - så skal vi alle kunne huske tilbage på den gang vi selv var nye. Vi skal sørger for at vi laver begynderklasserne til begynderne. Vi skal ikke forære nogen, noget eller på anden vis stikke nogen blår i øjnene, vi skal være fair og reelle i forhold til vores prøve reglementer.
Der vil altid være diskussion om point og om fairness, men vi skal være ærekære med det arbejde vi alle gør i klubben. Hundeførerne skal møde velforberedte og de skal være selv kritiske. Prøve tilrettelæggeren skal sætte en ære i, at lave en god opgaver, jagt realistiske med en god udnyttelse af terrænet. Dommerne skal dømme så ensartet og fair som muligt, med øje for det positive og veludførte arbejde.
Det skylder vi hinanden og vores elskede "sport", men i særdeleshed avlen af vores fantastiske racer som prøverne ligger til grund for, når vi udvælger avlsmateriale. Der må ikke herske tvivl om rigtigheden af et resultat eller en titel. Det vil gøre resultater og avls arbejde utroværdigt.


Men vigtigst af alt. Vi skal tilføre klubberne nye medlemmer, nye kræfter der kan tage over for os. De skal opleve en fair og reel behandling af alle. De skal smittes med bacillen, så også de har lyst til at fører hund på prøver, hjælpe i klubben og regionerne, de skal bliver forelsket i retriever arbejdet :-)

Det er vores alles fælles ansvar at vi hjælpes ad med at holde os på sporet.... 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar