onsdag den 21. juni 2017

Hvordan skal det se ud....

For få uger siden var jeg i Sverige på et kanon godt kursus. En af instruktørerne på dette kursus havde en rigtig god sætning, han indledte kurset med og som han gentog konstant. Den sidder nu printet i mit minde fra et rigtig godt kursus. Sætningen var fuldstændig enkel....

HVORDAN SKAL DET SE UD....


Ja hvordan skal det se ud. En helt enkel måde at anskue sin træning på. Men en super god lille sætning at have med sig gennem hver enkelt øvelse. Det er nemlig os der sætter barren, os der bestemmer hvordan vi ønsker at opgaven skal løses.

Vi ved godt hvordan vi syntes det skal se ud. Men det er ikke altid, at vi er bevidste om hvordan det rent faktisk ser ud. Derfor går vi til træning. Vi skal have nogen til at fortælle os - hvad det er vi gør og hvilken indflydelse det har på hunden. Det vi ikke selv kan se, ikke er bevidste om, de små detaljer som kan være så afgørende i den sidste ende.

Det kræver en instruktør der tør og som ser mest på hundeføreren for det handler sjældent om hunden. En anden dygtig lydigheds instruktør jeg kender har et firma slogan der hedder:

It's not about the dog !

Det syntes jeg er helt korrekt. Det er ikke hunden det handler om det er os. Vi er den afgørende faktor i teamet. Det er os der skal lærer. En af mine store lærer mestre er Philippa Williams. Et af hendes små sætninger som jeg også bærer med mig er denne:

Vi tror vi underviser hunden, men det er den der underviser os.

Philippa har så evig ret. Vi tror at vi skal træne hunden, men vi skal lærer fra hunden. Det er os der skal observerer og fornemme hunden, planlægge og time vores træning. Polerer hver en detalje til det er perfekt.

Når jeg underviser jer, så får jeg ind imellem skyld for at være
skrap :-) Det har jeg egentlig vænnet mig til - men jeg kunne godt tænke mig at I også tænkte det lidt anderledes.
I behøver ikke ligefrem at sætte pris på, at jeg rent faktisk siger tingene som de er. Retter jer, også på de små detaljer. Fortæller jer hvordan det ser ud. Fortæller jer hvordan jeg tror hunden opfatter jeres signaler. Men I bør tænke over at det er et privilegium at have en træner som rent faktisk siger til jer hvad der kan have betydning i jeres træning.

Vi behøver absolut ikke være enige. Jeg sætter faktisk stor pris på at vi er uenige for det giver flere løsninger og muligheder for alle. Men I skal tænke over jeres træning. Tænke over hvad der er vigtigt for jer og hvor jeres ansvar er for at jeres team bliver en succes.

Jeg rejser rundt på forskellige træninger. De som jeg ønsker at træne for er udvalgt med omhu. Når jeg går på kursus med mine hunde, så vil jeg gerne have nogle tæsk, ret regulært, rene ord for pengene. Jeg vil vide hvad jeg gør forkert, jeg vil vide om jeg er tydelig for min hund, jeg vil have masser af feed-back. Jeg søger KUN de instruktører der giver feedback.

Tænk over hvad du gerne vil have i din træning :-)


HVORDAN SKAL DET SE UD....



Ingen kommentarer:

Send en kommentar