fredag den 16. juni 2017

Hot or Not

I denne uge har det nye hold, "Hot or Not" haft debut. Holdet køre torsdag aften og fredag formiddag. Det er for de hunde, som af den ene eller anden årsag har fået bildt sig ind, at det eneste vigtige her på denne jord er at få lov at apporterer. Det er de hunde hvor fri ved fod, knald apporteringer, manglende impulskontrol i flere situationer, er et problem.

Det er små hold med bare 4 hunde på. Vi har tid til at tilpasse træningen, til hver enkelt hund, vi har tid til at skabe ro.

Jeg ved at disse hunde har det rigtig svært. Jeg ved at ejerne af disse hunde, ofte selv har skabt problemet, naturligvis ikke med vilje, men med forkert træning og manglende vejledning.

Ejerne af disse hunde, vælger holdet for at få hjælp. Det er det sværeste for os alle, at bede om hjælp. Jeg syntes det stort at begge hold er fyldt op, men dygtige og engagerede hundefører.

Der er ikke noget "kvik fix" ! Jeg kan ikke få dem til at slappe af i løbet af få træningsgange. Jeg kan ikke reparerer dem, med nogle enkle øvelser.
DuDer fri ved fod 

Det er hårdt arbejde at rette en hund op, der først er gået skævt i træningen. Det kan sagtens lade sig gøre, at rette dem op igen. Men det kræver tid, konsekvens og korrekt træning. Jeg mener at det tager lige så lang tid, at rette et problem i sin træning, som den tid man har haft problemet. Så nu hurtigere en hundefører registrerer, at et problem opstår i træningen, reagerer og ændre træningen, nu hurtigere er man tilbage på sporet igen.

Det kræver at man er sig meget bevidst om, hvordan man ønsker, at et given opgave skal se ud, når den er helt perfekt udført. Det billede skal man have på nethinden, inden man starter opgaven. Stil dig selv spørgsmålet, inden du starter en opgave - så det rigtige billede dukker op på nethinden og du er dig bevidst om, at alle afvigelser fra en korrekt løst opgave, bør korrigeres.

Skal der korrigeres for meget i en given opgave, bør opgaven brydes ned i flere dele. Således at vi træner dele af opgaven perfekt og så sætter stumperne sammen gradvist, til det fulde og hele resultat.

Vi har arbejdet hårdt på disse hold i denne uge og kommer til at arbejde hårdt de næste mange uger. Jeg glæder mig meget over at se det flotte arbejde I alle lægger for dagen. Jeg glæder mig til at se jer igen i næste uge, efter at I har lavet lektier, nogen af jer og andre har fået bud om at lave absolut ingen ting :-)

I træningen af Retrieverne er der ALT for stor fokus på at hente dummyer. Hvis alle ville gøre sig den store tjeneste at træne lineføring, fri ved fod, afleveringer og ro inde ved føreren - før den første dummy kastes, så ville jeg nok blive arbejdsløs :-)




Ingen kommentarer:

Send en kommentar