torsdag den 10. maj 2018

Thomas Stokke - Timing er ALT !

I sidste weekend var jeg så heldig at blive spurgt om Twitter og jeg ville være Demo hund for DRK's instruktør uddannelse. Det ville vi rigtig gerne, det er altid sjovt at komme ud og opleve noget andet og det er god miljø træning af Twitter.

Det viste sig at det denne gang var Thomas Stokke der skulle undervise. Jeg har hørt utrolig meget om Thomas og kun gode ting, så jeg var nærmest boble lykkelig over at skulle opleve ham på nært hold i undervisnings situationen.

Jeg kan sige jer at det blev en oplevelse for livet. Det er længe siden jeg har set en hundemand være så skarp i alt hvad han lavede med hundene. Hans timing sad i skabet hver gang, hans kropssprog understøttede alt hvad han ønskede fra hunden, hans belønning blev korrekt placeret hver gang. Han var et studie i timing. Wau siger jeg bare jeg.

Thomas skulle bo på vores B&B sammen med træningsudvalget. De var så søde at inviterer mig på middag om aftenen og det blev til gode snakke om ja hundetræning naturligvis.

Jeg lavede allerede der en aftale med Thomas om at han skulle komme her og undervise. Jeg måtte simpelthen have mere viden om det som Thomas er så eminent god til - Timing.

Thomas kommer her hos PotePower den 17. og 18. juli 2018. Weeee jeg glæder mig allerede helt vildt.

Jeg har valgt nogle af de øvelser ud som jeg ved at mange kursister døjer med at indlære og nu skal vi have lov at nørde i 2 dage med nogle helt specifikke øvelser. Det bliver så FEDT.

SÆT STOR X I KALENDEREN !

Tirsdag den 17. juli og onsdag den 18. juli 2018
Kl. 09.00 til kl. 16.00 begge dage
Tema:
Fri v/fod, Stopfløjt, Selvkontrol og leg som belønning.
Pris m/hund kr. 1600 for 2 dage.
Pris tilskuer kr. 500 for 2 dage.
Der er inkluderet en sandwich til frokost. Drikke vare skal i selv medbringe.

I vil være inddelt i 2 hold. I får undervisning formiddag eller eftermiddag og er tilskuer på det andet hold. Så I får undervisning hele dagen men har kun hund på en halv dag begge dage.

For de af jer der tænker "Hvem er ham der med stokken ?" I kan hænge på her og læse lidt mere på norsk. Thomas bor i Sverige sammen med hans kone Fanny, men han er oprindeligt fra Norge. De har tilsammen 8 hunde, bestående af Border collies, Tysk Ruhår og FT Cocker Spaniels. Thomas er ivrig jæger og som han siger selv, så har han det bedst på fjellet på rype jagt :-)

Læs Thomas præsentation her og se gerne mere på Thomas hjemmeside www.klickerklok.se

Jeg heter Thomas Stokke og har hittil trent og konkurrert med 7 egne hunder av 6 ulike raser siden 1995. Det begynte med familiens to dalmatinere, Prince og Pernille, som ble slept land og rike rundt på diverse lydighetsprøver, kurs og utstillinger med varierende hell. Både dalmatinerne og rottweileren Pia har vært "prøvekaniner" for de fleste treningsmetodene som finnes på markedet, men det var Pia som lærte meg klikkertrening og belønnet meg med N og S LCH. Likevel er jeg takknemlig for verdifull erfaring med diverse andre treningsmetoder. Jeg er dessverre verken spesielt tålmodig av meg eller noen naturbegavet ”hundehvisker”. Derfor er det for meg en nødvendighet å fokusere på observerbare faktorer og forsøke belønne rett atferd i stedet for å lete etter feil å korrigere bort om jeg vil oppnå resultater.

Min interesse for jakt og friluftsliv deler jeg med Pax, min kjære skjeggete vorsteher. Jakten fikk høyere prioritet og ble tilført en ny dimensjon når den ble bedrevet med stående fuglehund. Med Pax er jeg også aktiv på fuglehundprøver. Pax er klikkertrent fra starten av og høsten 2007 ble 1.AK og dermed VK-billetten sikret. Neste tilskudd i P-gjengen var border collien Pavlov som var Pias arvtaker som bruks- og lydighetshund. Fuglehunder er etter min mening blant de triveligste rasene vi har, og dermed ble neste hund i flokken en engelsk setter ved navn Pi. Siste tilskudd er jaktcockeren Pogue som jeg kjörer lydighet, rundering (sök), agility og jakter med.

Jeg har studert både biologi og kjemi og 2 år ved Norges Veterinærhøgskole, men fant ut at veterinærstudiet koster mer enn det smaker og at det finnes morsommere måter å jobbe med dyr. Derfor er holder jeg for tiden på med min mastergrad i etologi ved UMB på Ås.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar