tirsdag den 20. februar 2018

Hvalpe træning er Klikker træning

I 2010 startede jeg med at klikker træne min hund Pasta - egentlig mest fordi jeg gerne ville prøve denne træningsform, som var helt ny for mig. Hun var 6 måneder gammel da jeg startede. Det var utrolig sjovt og lærerigt, specielt fordi jeg kunne se at hvalpen udviklede sig mentalt og jeg blev bedre på min timing. Jeg var hooked og fortsatte med at træne mine hvalpe med klikkeren.

Første hvalp var Ketchup. Hun var super kvik og let at træne. Jeg bøvlede med en masse forskellige ting, fordi jeg ikke vidste nok om klikker træningen. Jeg meldte mig på et træningshold hos Sanne Ammitsbøl og så kom der hurtigt fart i skørterne :-)

En ting jeg hurtigt lærte mig var, at det var en god ide at have en til at kigge med, når jeg trænede. Ens krop har sit eget liv - når man træner hund :-) Så det er nødvendigt. En som kunne se de ting jeg gjorde som var uhensigtsmæssig, for at nå målet. Heldigvis var Nina Vik som havde Ketchup søster Kanutten lige så hooked på klikker træningen som jeg var. Vi var begge nye i dette game - så vi sparrede en del og det var SÅ fint.

Senere har jeg klikker trænet, Skimmer, Hopla, Indy, Tweed, Punktum, DuDer, Spike og seneste skud på stammen som er i fuld gang med træningen er Twitter.

Jeg elsker at klikker træne for jeg bliver i SÅ godt humør af det. Det er så sjovt at se de små hvalpe tænke så det knager og løse de små gåder trin for trin. Jeg syntes stadig at det er vigtigt at have en garvet klikker person til at kigge på mig og rette på mig, men sådan har jeg det også med alt andet træning. Det er naturligvis ikke muligt hver gang - men jeg kan bedst lide at træne med nogen, der reflekterer på hvad jeg gør og som siger det højt.

I skrivende stund har vi lige startet klikker træning for mit seneste hvalpe kuld. Dette kuld trænes af Helle Voigt og det er en super god oplevelse at gå træning for Helle.

Jeg nyder at se hvalpe og ejere udvikle sig. Det går stærkt med klikker træningen og det er god motivation for ejerne at arbejde med en metode der hurtigt giver resultater.


Hvalpene er bare 11 uger gamle, så i denne tid kan de ikke trænes efter traditionelle metoder, men med klikker træningen er der ingen korrektioner, ingen NEJ, bare positive oplevelser og læring ved hjælp af belønning med god bid eller leg, whats not to like :-)

Kan man klikker træne alt jagt og markprøve træning - NEJ ikke hvis du spørger mig. Jeg bruger kun klikkeren, til at træne lydigheden inde omkring mig, kontakt, aflevering af dummy, stop fløjt og impulskontrol øvelser.

Altså alle de vigtige øvelser det første år, som omfatter lydighed. Det er sjovt og lærerigt og vi griner meget, for det skal nemlig være sjovt både for hund og førerer :-)

En af gevinsterne ved at klikker træne, er at både hund og førere bliver skarpere. Hunden lærer at løse opgaver og denne læring, kommer den til gode senerere i livet. Hundeføreren bliver styrket på timing, på at læse krops sprog på hvalpen.

Vi video filmer ofte træningspas. Det er god læring at blive video filmet og se hvordan man agerer, i forhold til det man ønsker at indlærer.

Det kan være grænseoverskridende at blive filmet - men hvis man kan, så prøv at abstraherer fra det. Senere når du ser filmen vil du blive SÅ glad. Både fordi du får set alt det flotte arbejde, du gør med hvalpen og så kan du også se, hvor du skal sætte ind, hvor noget skal blive bedre.
Det kan være belønningens position, som måske er lidt skæv, det kan være en uvane med at putte hånden i godbids lommen eller holde sin hånd, så den distraherer hunden.

Der er mange som ikke tør at klikker træne. Måske fordi de har set metoden blive anvendt forkert. Men det er med klikker træningen, som med andre træningsmetoder. Det kan gøres forkert, så hunden bliver stresset eller tilbyder adfærd i en uendelighed. Og de som klikker træner og tror at uddannelsen af en hvalp, kan gøres alene med klikker træning, uden opdragelse - de er nærmeste de værste ambassadører for træningsmetoden.

Alle hvalpe skal opdrages og der bør skelnes mellem opdragelse og træning. Alle hvalpe har krav på en tydelig ejer/træner der fortæller hvad der er rigtigt og forkert i hverdagens omgang med hvalpen. Det er præcis som med børn - de må ikke gynge i gardinerne, men de skal trænes i at læse. Det ene er opdragelse og her korrigerer vi ved tydeligt, ved at fortælle hvalpen hvad den må og ikke må. Det andet er indlæring.

Når vi træner bruger vi rigtig mange godbidder. Nogen tror at hunden kun arbejder for godbidden. Det er sådan set korrekt :-)
Derfor arbejder jeg med klikkeren i hvalpe stadiet. En fordel ved en belønningsbaseret træningsmetode er at du har mulighed for at øge godbiddens værdi i forhold til hvad du vil træne.

Når jeg træner hjemme i vante omgivelser og uden forstyrrelser - så bruger jeg almindeligt hvalpefoder som godbid. Men straks jeg flytter mig til en træningsgruppe eller træner kendte øvelser i nye omgivelser - så øger jeg værdien på godbidden - således at den er mere lækker at arbejde for. Så jeg har mange typer godbidder i brug på en hvalpe træning.


En anden situation hvor jeg øger godbiddens værdi er hvis jeg får et problem med en øvelse. En øvelse som hvalpen har svært ved at knække koden på, så øger jeg igen værdien af godbidden - så hvalpen anstrenger sig mere for at løse opgaven.

Alle de øvelser hvalpen lærer på klikker træningen kan jeg tage frem igen og igen resten af hundens liv. Således kan jeg polerer på detaljer igen og igen.

Et eksempel på dette kunne være at jeg har klikker trænet afleveringen af en dummy. Når så min unghund bliver så gammel at den skal til at arbejde med markering på vand. Så vil jeg typisk træne et par dage i forvejen og på selve dagen lige inden vand arbejdet, der tager jeg denne klikker øvelse frem og køre nogle øvelser i aflevering af dummy. Frisker det op. Det betyder at når hunden så sendes på dummyen på vand så kommer den direkte op og afleverer fra vand - præcis som den gør på land. Jeg skal altså ikke starte forfra med at bøvle med afleveringerne fordi de nu er fra vand.

Så hvis du er skeptisk eller direkte imod så lad være - men har du bare den mindste lyst til at lære nyt, er åben for nye træningsmetoder - så spring ud i det og klikker træn din næste hvalp - det er SÅ sjovt.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar