torsdag den 2. november 2017

Stadig Spike og Mento

Jeg har nu trænet i godt 14 dage med både Spike og Mento.

Jeg vil starte med at skrive lidt om Mento. Den største udfordring har været at give ham nogle "sociale kompetancer". Mento har haft svært ved at omgåes andre hunde og mennesker på en nogenlunde dannet måde. Mento er godheden selv  - men han har ingen fornemmelse for gode manerer, så de første 10 dage han var hos os, var det kun det vi brugte tid på.

En af de ting som Mento gør er at han løber ind i de andre hunde. Hvis der er noget mine hunde hader så er det når der kommer en stor teenager drønene og løber lige ind i dem. Mine hunde bliver utrygge og istedet for at løbe rundt ude i terrænet så endte det med at de fleste gik bag mig og Mento løb rundt ude på marken alene.

Det var jeg nød til at gøre noget ved. DuDer, Punktum og Indy er suverænt de af vores hunde der takler bedst at jeg skælder en anden hund ud. Så de fik en del ture med Mento. Mento fik besked af mig hver gang han dummede sig. Det tog tid og det krævede konsekvens og jeg fik nogle løbeture ud i terrænet til ham.

I går var der så for første gang gennembrud. Efter 10 dage med daglige formaninger og tilrettevisninger så lykkedes det endelig at gå en tur hvor Mento vidste at han nu havde forstået hvad jeg mente. Han legede med Punktum og Indy uden at være voldsom, han brød øjeblikkelig en handling og gik væk, når han blev bedt om det og han søgte kontakt med mig af sig selv flere gange på turen. SÅ DEJLIGT.

Han har tabt sig 2 kilo siden han kom, er blevet meget mere muskuløs af alle de lange løbeture og han er langsomt begyndt at forstå vores måde at træne ham på, så det går virkelig fint fremad med ham.

I går blev han røntgen fotograferet og jeg håber at alt er fint, men må naturligvis afventet resultatet fra DKK.

Han er virkelig en fin hund og jeg nyder at træne med ham, så det bliver ikke nemt at skulle formidle ham videre en dag :-)

Så skal vi tale lidt om Spike :-)
Verdens bedste Spike - han er SÅ fin og så herlig en hundehvalp. Han er super kvik i hovedet og han lærer så hurtigt og naturligt at det tager pusten fra mig ind imellem.

Jeg har uploadede lidt video af vores træning tidligere og det gør jeg igen i dag. Jeg ved at der sidder en del der ude og ikke syntes at min klikker træning er god nok - men ved I hvad, I skal ikke være urolige jeg når i mål alligevel :-)
Jeg syntes til gengæld at I skal filme jer selv når I laver et træningspas og sende det til mig så jeg kan lærer lidt af jer :-) Jeg ser nemlig ganske sjældent nogen der viser deres klikker trænings pas.
Når det så er sagt så nægter jeg at lave operant indlæring - jeg guider, har altid gjort det og vil blive ved med det og mine hunde når længere end de fleste i det prøve system jeg ønsker at konkurrerer I så jeg er sikker på at det ikke er helt tosset selv om jeg ikke 100% følger Canis principperne.

Spike er blevet dygtig - han kan nu balje næsten hele vejen rundt til venstre ben, han bliver bedre på sin impulskontrol, vi hænger virkelig ikke med på dut på hånd øvelsen - men ligge ned og gå på bordene det kan han :-)

Nærsøg er han ved at være virkelig sej til. Hjem kald gør han helt kanon. Det er snart tid til at apporterer lidt - så han kan lærer at ELSKE at LØBE :-)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar