lørdag den 14. oktober 2017

Drenge træning :-)

I denne weekend træner jeg både Spike og Mento.

Spike træner kontakt øvelser. Det er han super sej til - han er næsten umulig at distraherer nu så han går virkelig hurtigt frem, på denne øvelse.

Kontakt øvelsen har en positiv effekt på en masse andre dagligdags ting som f.eks., sit inden døren til hundegården åbnes og sit inden du får din mad. Så de daglige trænings pas bliver også en del af dagligdagen. Den almindelige opdragelse af Spike flettes ind således at hans træningspas kan bruges i flere situationer.

Impulskontrol øvelsen arbejder vi med i flere sammenhæng. Øvelser med klikkeren hvor han tilbydes noget men først får det når han kontrollerer sig selv, tager øjenkontakt eller bare holder sig i ro. Disse øvelser bruges når vi skal ind og ud af en dør. Døren åbenes lidt og hvis Spike går frem så lukkes døren bare igen.

Vi fletter allerede nu bliv øvelsen stille ind, under hverdags sysler. Jeg går ofte ud af en dør uden at Spike skal gå med, så han skal blive tilbage. Det bliver han bedre og bedre til.

Balje øvelsen træner vi nu mere flittigt. Faktisk startede jeg på den i onsdags og fik så ikke trænet torsdag og fredag. Det viste sig at være en god plan. Da jeg idag tog baljen frem - gik han straks frem og duttede på den. Jeg belønnede kontakt til baljen et par gange og startede så på at guide ham op på baljen.

Hvert træningspas består af 10-12 godbidder. Altså 10-12 øvelser der belønnes med en godbid. Efter første træningspas gik det op for ham at han skulle op på baljen. Herefter havde vi et fint træningspas med op på baljen, belønninger for at stå på baljen og så ned af baljen.
Sidste træningspas var op og ned af baljen og få skridt på bagparten, jo jo den lille fyr er kvik i pæren :-)


Mento træner jeg "sit and hold" med. Han er urolig og lidt voldsom, så jeg træner primært at han kan sidde roligt med dummyen i munden. Jeg har trænet 1. træningspas i går aftes og et her til eftermiddag, som I kan se video af herunder.


Efter dette træningspas - valgte jeg en ny apporterings genstand for at styrke ham i at holde forskellige emner og holde det roligt i munden - den gule plastik apport er tung og knap så indbydende at tygge/flytte i munden.



Mento har også en udfordring ude. Han kan godt apporterer lige ud og hjem hvis der ikke er andre hunde tilstede - men er der andre hunde til stede så bliver han lidt teenage agtig og syntes at alle skal se hvor hurtig og dygtig han er - så han kommer rundt på marken. 
Idag har han trænet alene med mig - dels for at vi kan lærer hinanden at kende og for at jeg kan tage lidt af det voldsomme af ham. Første gang jeg lavede et hjemkald med ham topederede han mig med sine godt 30 kg - det fik han ikke ros for kan jeg hilse at sige :-(

Så inden videoen med den udendørs apportering, har jeg trænet en del hjemkald, hvor han skal stoppe og sætte sig foran mig. Det er ikke tilladt at rører mig. Det blev til 3 indkald, så forstod han hvad det var, jeg ønskede af ham.



Mento er 1 år gammel og efter Ketchup/Indy. Han er ikke kommet for at blive, jeg skal finde en markprøve mand/dame, som har lidt ambitioner om at gå på prøve med ham.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar