søndag den 2. oktober 2016

Rødt lys op det betyder stop....

Når jeg underviser i Potepower bixen, så er en af de ting jeg oftest forklarer mine kursister, signaler i dirigeringsarbejdet.

Jeg får ofte spørgsmål eller jeg skal forsøge at overbevise/retfærdig gøre at jeg er så emsig med signalerne mellem hund og fører i netop dirigeringsarbejdet.

Senest har jeg haft flere kursister, som bruger samme kommando, uanset om hunden skal bagud eller til siderne. Det er ikke svært at rette/tilføje en kommando til hunden, det er straks værre med hundeføreren.

Er det nu også nødvendigt ? Ja det syntes jeg at det er. Jeg syntes det er vigtigt at gøre tingene så enkle at forstå for hunden, som overhovedet muligt. Men er det ikke netop enkelt at have samme kommando på alle retninger ? Jo for os som mennesker - men ikke for hunden.

Hunden har brug for at kunne støtte sig til både den visuelle og den verbale signal givning i dens arbejde. Derfor syntes jeg at det er vigtigt at hver retning har sin kommando. Ikke alle mennesker kan trives med at have forskellige kommandoer på højre og venstre og det er også ok. Det kan sagtens lade sig gøre at køre med den samme kommando her. Det kan også sagtens lade sig gøre at bruge samme kommando f.eks. back eller ud, til at sende hunden med indefra føren og til at sende den videre bagud på efter f.eks. et stop.

Jeg elsker at nørde med denne signal givning. Jeg kontrollere at hundene kan deres kommandoer, først uden forstyrrelser og senere med forstyrrelser på. Det er nyttigt at træne og afprøve om tingene virker og det styrker hundens opmærksomhed.

Jeg kalder det at polerer, andre kalder det at nørde. Det vigtigste er ikke hvad vi kalder det, men mere at vi syntes det flytter os, i vores træning af hunden.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar