torsdag den 16. februar 2017

Prøve sæsonen står for døren.......

Kære kursister

Nu har vi været myre flittige hele vinteren - nu er det tid til at komme lidt ud og få luft under vingerne. Nogle af jer har allerede kommet til træning iført en stor lækker kage, strålende øjne og motor snakket om et fint prøve resultat. Det er SÅ dejligt. I skulle lige vide hvor meget jeg glæder mig på jeres vegne når det går jer rigtig godt.

Vi er utrolig priviligeret. Vi har både tid og råd til at træne vores hunde, gå på prøve med dem, holde dem med godt foder og behandle dem godt. Det er en gave og vi skal huske på også at behandle os selv og hinanden godt.

Vi skal være mere bevidst om at nyde at træne hund, ikke kun holde fokus på det negative når træningen ikke gik som forventet eller prøven ikke gik som forventet. Vi skal nyde at der er noget at forbedre og træne videre på, nyde at vi atter må tilmelde en ny prøve, komme ud i naturen, møde andre dejlige hunde venner med samme passion som os. Det er da en gave som vi skal glæde os over.

I skrivende stund har jeg lige planlagt og tilmeldt egne hunde på lidt prøver. En af mine store udfordringer er at jeg oftest træner alene. Så mine hunde får ikke "trykket" på hold træning, de får først trykket når de kommer ud på prøverne. Det kan være både godt og skidt, men altid er det spændende at møde de udfordringer en prøve giver.

Jeg elsker at træne men jeg vil helst have et mål at træne frem mod. Jeg er ikke typen der træner for sjov, jeg har en klar dagsorden og følger den slavisk frem mod målet. I skrivende stund træner jeg DuDer en herlig unghund som giver mig så meget glæde og sjov i hverdagen. Hun er en virkelig stærk og modig tæve og meget samarbejdsvillig. Jeg elsker at træne unghunde - det er nok den tid jeg nyder hundene mest.

Der ud over har jeg 3 voksne hunde som alle trænes i vinderklasse. Det kræver alt min tid at arbejde med dem på dette niveau. Jeg lærere af dem hver dag og de er alle 3 vidt forskellige hunde, som stiller, hver deres krav i træningen. Det er SÅ spændende og udfordrende :-)

I denne uge har jeg været heldig at en af mine skønne kursister har efterlyst noget mere konkret fri ved fod - alla prøve sammenhæng. Det er jo helt korrekt at når vi laver lydighed som opvarmning, så går de kanon fint. Når så musikken spiller og vi skal til at arbejde med trykket i prøve miljøet, så kan det være en helt anden sag at gå fri ved fod. Det er temaet i denne uge og nok også i næste uge. Det var så godt igår og hundene måtte ind imellem mindes om at det her skal vi også kunne, mens andre klarede opgaven meget flot.

Vejret har ændret sig fra koldt og flot - til smattet og vådt. Det er ikke noget for mig - men lyset kommer frem og vi fik gået en fin tramp med vinderklasse holdet i tirsdags inden lyset forsvandt - jeg glæder mig til næste tirsdag og håber at vi kan nå lidt dirigeringer i dagslys.

Onsdag er unghunde dag og jeg elsker altså unghunde. Så dygtige de er alle sammen. De helt unge er ved at være styrbare og de lidt ældre er meget styrbare. Skønne søde mennesker med masser af gode grin og sjov på holdet, jo det er bare dejligt. Jeg vidste slet ikke at Fynboer var så sjove - men det er de kan jeg sige jer :-)

I aften kommer krudt uglerne - de små hvalpe og de frække unghunde - så skal der trænes impulskontrol og masser af lydighed og en del polering af detaljer :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar